Ακράτεια από προσπάθεια

 In Uncategorized

ακράτεια από προσπάθεια, ακράτεια και άσκηση

Γράφει η Κωνσταντίνα Βουκελάτου, PT-OMT

Τι είναι η ακράτεια από προσπάθεια;

Ακράτεια από προσπάθεια, ορίζεται ως η ακούσια απώλεια ούρων από σωματική προσπάθεια ή άσκηση (π.χ αθλητικές/καθημερινές δραστηριότητες) ή μετά από φτέρνισμα ή βήχα. Είναι το πιο συχνό είδος ακράτειας ούρων και αφορά ένα μεγάλο ποσοστό γυναικών κάθε ηλικίας. Η ακράτεια από προσπάθεια επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την καθημερινότητα των γυναικών, περιορίζοντας τις κοινωνικές, προσωπικές και αθλητικές δραστηριότητες.

Παράγοντες Εμφάνισης
Η ηλικία (όσο μεγαλώνει η γυναίκα τόσο πιο μεγάλη πιθανότητα υπάρχει να έχει ακράτεια)
Η παχυσαρκία
Οι εγκυμοσύνες και οι τοκετοί (φυσιολογικός τοκετός> καισαρική τομή)
Αναπνευστικά νοσήματα (π.χ. χρόνια αλλεργική ρινίτιδα)
Υστερεκτομή
Γενετικοί παράγοντες

Γιατί έχουμε ακράτεια;

Ακράτεια από προσπάθεια έχουμε όταν η πίεση στη κύστη είναι υψηλότερη από την πίεση στην ουρήθρα, με αποτέλεσμα να έχουμε διαφυγή των ούρων προς την χαμηλότερη με πίεση ουρήθρα και κατά συνέπεια την ακράτεια.

Θεραπεία ακράτειας από προσπάθεια;
Για να αυξήσουμε την πίεση στην ουρήθρα και να μην έχουμε ακράτεια ο αποτελεσματικότερος, μη επεμβατικός τρόπος και θεραπεία πρώτης γραμμής είναι η επανεκπαίδευση των μυών του πυελικού εδάφους (γνωστές ως ασκήσεις Keggel). Με την επανεκπαίδευση των μυών του πυελικού εδάφους πετυχαίνουμε την εκούσια και συνειδητή ενεργοποίηση και σύσπαση των μυών του πυελικού εδάφους, και στη συνέχεια, την αύξηση της δύναμης, μυϊκή υπερτροφία και καλύτερο κινητικό έλεγχο. Επιπλέον, οι συμβουλές κατανάλωσης υγρών καθώς και γενικότερες συμβουλές για τις δραστηριότητες βοηθούν στην ομαλή μετάβαση στις δραστηριότητές.

Πρόληψη ακράτειας από προσπάθεια
Προληπτικά η γυναίκα πριν την εγκυμοσύνη ή και μετά μπορεί να μπει σε ένα πρόγραμμα επανεκπαίδευσης των μυών του πυελικού εδάφους, έτσι ώστε όχι μόνο να μειώσει την πιθανότητα εμφάνισής της, αλλά και για να έχει μια γρηγορότερη επανένταξη στην καθημερινότητά της μετά τον τοκετό.

Ζητήστε καθοδήγηση από έναν εξειδικευμένο φυσικοθεραπευτή στο πυελικό έδαφος και συζητήστε μαζί του τους στόχους σας στο πρόγραμμα άσκησης.

Αναφορές

  1. Haylen BT, de Ridder D, Freeman RM, Swift SE, Berghmans B, Lee J, et al. An International Urogynecological Association (IUGA)/International Continence Society (ICS) joint report on the terminology for female pelvic floor dysfunction. Int Urogynecol J. 2010;21(1):5–26
  2. Nygaard IE, Shaw JM. Physical activity and the pelvic floor. Am J Obstet Gynecol. 2016;214(2):164–71
  3. Goldstick O, Constantini N. Urinary incontinence in physically active women and female athletes. Br J Sports Med. 2014;48(4): 296–8
  4. Multifaceted self-management interventions for older women with urinary incontinence: a systematic review and narrative synthesisBMJ Open 2019;9:e028626corr1.
  5. Elaine Cristine Lemes Mateus-Vasconcelos, Aline Moreira Ribeiro, Flávia Ignácio Antônio, Luiz Gustavo de Oliveira Brito & Cristine Homsi Jorge Ferreira (2018) Physiotherapy methods to facilitate pelvic floor muscle contraction: A systematic review, Physiotherapy Theory and Practice, 34:6, 420-432
  6. Sania Almousa, Alda Bandin van Loon, The prevalence of urinary incontinence in nulliparous adolescent and middle-aged women and the associated risk factors: A systematic review, Maturitas,Volume 107,2018,Pages 78-83
Recent Posts
Εγκαρσιος κοιλιακός μυς και οξεία οσφυαλγίαβελονισμός και διακοπή καπνίσματος